NOSTALGI

Minns när jag hade lånat nån diktsamling eller nåt på biblioteket när jag var mindre, så var det en text i som hette Lingonben. Therése (Fredriks flickvän då) sa att det var en sång och sen lärde hon mig den! Den är helt underbaaar! Sjukast text i världen, men så skön!


Bluff och Spark och Tork och Kvark
voro sex små dvärgar
En var ful och en var gla'
och en var dum i huvudet

Hej, sa Tork till lille Kvark
Känner du igelkotten Pilt,
Han som har varit i Paris?
Ja, det gjorde Ivar

Hör du han lilla runda tass
när som han trippar på sitt pass:
Tripp och trapp och trypa
se hans lilla piga!

Tomtefar i skogens brus
sitter som ett päron
Han har inget eget hus
allt i sin stora näsa

Söt och blöt är skogens fé
Trollen är bjudna hit på té
Det lilla trollet; Pass för de!
Nu ska mormor bada

Väva och spinna natten lång
Prinsen är här i fjorton språng
Hipp och hopp och häppla
Hästen heter Sverker!

Stora slottet Drummeldimp
ligger bortom fjärran
Dit får ingen komma in
som ej kan baka struvor

Gyllenkrull och Sockertipp
Kom, ska vi dansa häxan våt!
Vill du mig här, så har du nåt
Sov du lilla tryne

Kungen är full av stock och sten
Skogen är full av lingonben
Pär är full av tomtar
Hur ska Lillan orka?

Kommentarer
Postat av: Karin från Uppsala

men åh, den sjöng vi i skolan i fyran!!! Nostalgi ja <3

2009-07-28 @ 16:00:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0